Cenne witaminy z grupy B

Cenne witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B są niezbędne do życia i prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Odpowiedzialne są za prawidłowy metabolizm, zdrowe i mocne włosy oraz zęby i kości, czystą cerą, a także prawidłowe funkcjonowanie mięśni i układu krwionośnego. Należy dostarczać organizmowi codziennie witamin z grupy B, gdyż nie jest on w stanie magazynować tych cennych składników. Witaminy te znajdują się w mięsie, lecz na szczęście nie tylko. Dlatego też również wegetarianie mogą spożywać je w dostatecznej ilości. Znakomitym źródłem witamin z grupy B jest mleko, ser, jajka, zaś spośród produktów roślinnych przede wszystkim grzyby, rośliny strączkowe oraz pełnoziarniste produkty zbożowe i pestki dyni oraz słonecznika. Niektóre witaminy z grupy B znajdziemy też w nieznacznych ilościach w warzywach i owocach, jak rzodkiewki, oliwki, maliny, brzoskwinie, szpinak, brokuły, pomidory, marchew. Aby spożyć odpowiednią ilość witamin z grupy B, warto spożywać często takie potrawy obiadowe, jak kapelusze pieczarek zapiekane ze szpinakiem i serem, ryż brązowy z sosem pomidorowym z dodatkiem czerwonej fasoli, cebuli i papryki, omlet ze szpinakiem i serem pleśniowym, zupa jarzynowa z kaszą i jogurtem naturalnym, makaron razowy z kotletami sojowymi w sosie śmietanowym. Śniadania bogate w witaminy z grupy B będą to pełnoziarniste płatki z mlekiem lub jogurtem, pieczywo razowe z serem lub z jajkiem, sałatki owocowe lub warzywne z ziarenkami słonecznika, sezamu, dyni.