Dbanie o sylwetkę

Dbanie o sylwetkę

Trzeba dbać, by posiłki składały się z produktów reprezentujących wszystkie grupy składników pokarmowych, zachowując równocześnie odpowiednią równowagę pomiędzy węglowodanami, tłuszczami i białkami. Jednak nawet dostarczając w posiłkach tych ważnych składników, trzeba umieć wyselekcjonować te, które są naprawdę wartościowe i przynoszą organizmowi korzyści. Węglowodany dzielą się na proste i złożone. Proste zawarte są w owocach, mleku, ale również w słodyczach i słodkich napojach, które jak wiadomo, są bardzo kaloryczne i często niezdrowe. Z kolei węglowodany złożone występują w surowych owocach i warzywach czy produktach zbożowych i o wiele lepiej potrafią się przysłużyć ludzkiemu ciału. Przy tłuszczach warto uważać na nasycone kwasy tłuszczowe, które lepiej zastępować nienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Przyjęło się, że o wiele zdrowsze dla człowieka są tłuszcze pochodzenia roślinnego: oleje i oliwy, z kolei tłuszcze pochodzenia zwierzęcego lepiej jest ograniczać, a przynajmniej ściśle kontrolować. Białka są bardzo ważnym składnikiem codziennej diety, gdyż stanowią najważniejszy budulec ludzkiego ciała. W tym przypadku także warto zwrócić uwagę, co się spożywa, gdyż najbardziej wartościowe dla ludzkiego ciała białko zawiera wszystkie aminokwasy. Takie białko występuje w produktach pochodzących od zwierząt: w mięsie, drobiu, rybach, mleku i jego przetworach. Sięgając po nie, warto jednak wybierać produkty chude, które nie obciążą ciała tłuszczem zwierzęcym. Trzeba pamiętać, że otyłość może być związana niekoniecznie ze złymi nawykami żywieniowymi, ale równie dobrze może pochodzić od zaburzeń metabolizmu lub hormonów.