Dla zdrowych stawów

Dla zdrowych stawów

Aby nasze stawy były jak najdłużej sprawne wystarczy przestrzeganie kilku zasad. W utrzymaniu dobrej kondycji stawów bardzo pomocne są ćwiczenia rozciągające wykonywane codziennie rano. Dla stawów wskazane jest także pływanie oraz jazda na rowerze. Należy unikać przeciążenia stawów, a szczególnie przeciążenia kręgosłupa. Dlatego wszystkie ciężkie przedmioty zamiast przenosić lepiej jest przesunąć, a kiedy jest to niemożliwe, nigdy nie należy tego robić z prostymi nogami. Ciężkie przedmioty zawsze przenosimy z ugiętymi nogami, ale wyprostowanym kręgosłupem. Nigdy też nie nośmy zakupów tylko w jednej ręce, zawsze starajmy się rozłożyć je równomiernie w dwie siatki i nośmy je w obu rękach. Każdy dodatkowy kilogram naszej wagi to dodatkowe obciążenie dla stawów. Dlatego nie możemy dopuścić do nadwagi, a tym bardziej do otyłości. W codziennym menu nie może także zabraknąć produktów, które korzystnie działają na stawy. Są to produkty, które zawierają witaminy z grupy B i D. W codziennej diecie nie powinno więc zabraknąć owoców i warzyw, tłustych ryb, mleka i jego przetworów. Musimy zadbać również o dostarczenie organizmowi wapnia. Wapń znajdziemy przede wszystkim w produktach mlecznych. Dużo wapnia zawierają także sardynki, ale należy jeść je w całości razem z kręgosłupem i ościami, gdyż to właśnie w nich jest najwięcej wapnia.