Jak skomponować wegetariańską dietę

Jak skomponować wegetariańską dietę

Wegetarianie nie jedzą mięsa z różnych powodów, przede wszystkim ideologicznych. Nie chcą oni zabijać zwierząt, brzydzą się też mięsem i uważają je za niezdrowe. Jarska dieta z pewnością pomaga unikną wielu chorób cywilizacyjnych, jak nadwaga, miażdżyca, choroby serca i układu krążenia. Z drugiej strony jednak, źle skomponowana dieta wegetariańska, podobnie zresztą jak źle skomponowana dieta mięsna, może doprowadzić do niedoborów w organizmie cennych substancji odżywczych. Dlatego też jarosze powinni mądrze komponować jadłospis, zwracając zwłaszcza uwagę na odpowiednią ilość witaminy D i B12, które znajdują się niemal wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Oczywiście, wegetarianie, o ile nie są weganami, mogą spożywać duże ilości jajek i produktów mlecznych oraz miodu, aby uzupełnić poziom witaminy D i B12 w organizmie. Gdy jednak nie uznają nabiału oraz miodu, powinni jeść jak najwięcej grzybów, drożdży, roślin strączkowych, jak soja, fasola, groch i bób, a także pełnoziarnistego pieczywa i makaronu oraz ryżu brązowego. W pokarmach tych znajduje się bowiem sporo witaminy B12, a w niektórych z nich, jak w grzybach, również nieco witaminy D. Aby uzupełnić niedobory witaminy D, wegetarianie powinni też sporo się opalać, gdyż witaminę ta pobiera się ze światła słonecznego. Możliwa jest też suplementacja tabletkami.