O witaminie D

O witaminie D

Witamina D jest jedną z niezbędnych witamin dla prawidłowego stanu kości osób dorosłych i dzieci. Jest to jedyna witamina, którą nasz organizm może wytworzyć sam, potrzebuje jednak do tego promieni słonecznych. W okresie lata, kiedy w naszym kraju słońce świeci najczęściej i najmocniej chronimy się jednak przed promieniowaniem słonecznym kremami ochronnymi, a jesienią i zimą słońca jest bardzo niewiele, a dodatkowo kąt padania promieni słonecznych powoduje, że organizm nie może produkować samodzielnie witaminy D. Czynniki te powodują niedobory witaminy D u większość osób dorosłych żyjących w naszym kraju. Niedoborom witaminy D możemy zapobiec stosując odpowiednią dietę. Najlepsze źródła witaminy D to żółte sery, jajka i tłuste ryby morskie (śledzie, sardynki, łosoś). Potrawy te zapobiegną niedoborom witaminy D pod warunkiem, że trafią na nasze stoły codziennie. W przypadku niedoborów witaminy D konieczne jest jednak jej suplementowanie. Większość z nas powinna przyjmować jeśli nie przez cały rok, to przynajmniej w okresie od jesieni aż do wiosny. Zadbajmy o wykonanie badania pozwalającego określić poziom witaminy D w naszym organizmie. Badanie to jest padaniem odpłatnym, jego koszt waha się od 40 do 80 zł. Na podstawie wyników tego badania lekarz może w łatwy sposób określić, jaką dawkę witaminy będziemy musieli przyjmować.